tisdag 14 juni 2011

v. 16!

dagarna rullar o idag har vi gått in i v 16:

"Din midja börjar försvinna, och ett tips för att behålla de vanliga kläderna några veckor extra är att trä genom ett gummiband som extra ögla i knapphålet och sedan knäppa gummibandet runt knappen!

Ditt barn är 108-116mm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 100g. Nu är barnets armar och ben färdigbildade och lederna fungerar. Skelettet hårdnar i och med att benen förkalkas och denna process kallas ossifikation. Barnet kan nu koordinera sina rörelser då nervsystemet fungerar och musklerna svarar på hjärnans signaler. Det är fullt med aktivitet i livmodern, fostret rullar runt, sparkar och gör volter. Ännu kan det vara svårt att känna rörelser då fostervattnet fungerar som en ljud- och rörelsedämpare. Omföderskor kan känna ett litet fladder runt denna vecka. Är det ditt första barn så dröjer det oftast några veckor till innan du känner att det sparkar."

det är helt otroligt vad mycket som händer inuti min mage, sååå svårt att förstå, men så underbart :) jag längtar till vi kan känna vår lilla ögonsten sparka! det där med gummiband i byxorna förresten, det slutade fungera för flera veckor sen för mig, haha. men det kanske ni kan förstå när ni ser bilden :P ni får ursäkta den dåliga kvalitén dock.

1 kommentar:

  1. Grattis! :)
    Hur har du mått? Kommer du fortsätta träna osv!?
    Jag har bara 6 veckor kvar (som mest..hoppas jag!:P ) innan min (vår!) lilla skatt är ute.. och har haft tur att få må bra hela tiden. Håller tummarna att du också får det!
    Grattis igen! :)

    SvaraRadera