måndag 6 juni 2011

Vi väntar barn!

eftersom de allra flesta vet vid det här laget, o med tanke på att det i princip inte går att dölja nå längre så anser jag att det inte finns någon anledning att inte ta upp det även här. jag o daniel ska ha barn o vi är så obeskrivligt lyckliga o förväntansfulla över det lilla liv som växer i min mage!
jag tänkte att det kanske kan vara kul för er att få läsa lite om vad som händer med vår lilla ögonsten vecka för vecka så därför tänker jag försöka uppdatera er med det :)

imorgon går vi in i v. 15 o då säger gravid.se såhär:
"Ditt barn är 104-114mm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 50g. Barnets revben, blodkärl och näthinnor syns tydligt genom den lövtunna huden. Huden börjar täckas av lanugohår, mycket fina hårstrån som hjälper barnet att reglera kroppstemperaturen. Kroppsbehåringen följer mönstret på huden och bildar former som ser ut som fingeravtryck över hela kroppen.

Hörseln fortsätter att utvecklas och i mellanörat börjar ett antal mycket små ben att hårdna. Eftersom hjärnans hörselcentrum inte har bildats än, är barnet inte medvetet om alla ljud. Fostervattnet som finns runt barnet leder dock ljud, så med tiden kommer barnet att börja uppfatta din röst och dina hjärtslag. Både huvudhår och ögonbryn blir grövre hos barnet. Har barnet anlag för mörkt hår börjar pigmentcellerna i hårsäckarna producera svart pigment."

o såhär ser min mage ut för tillfället :)

1 kommentar:

  1. Det är ju såå fint Therese! Önskar er all lycka och håller tummarna för en fin liten välskapt baby inom "kort". Ses snart!!

    SvaraRadera