torsdag 29 mars 2012

Ang. babysimmet

vi har tagit ur Agnes ur babysimsgruppen. i söndags kväll när vi hade satt oss framför tv:n så råkade vi slå på rapport, o det första vi här är "larmrapporter om babysim - föräldrar varnas!" jag o daniel tittade på varann o tänkte: vad är det nu då?! vi hade ju precis varit iväg o badat med Agnes ju o tyckte att det gick så bra o var så otroligt roligt. men nej, tydligen finns det studier som tyder på att barn som går på babysim (åtminstone barn under 1 år) riskerar att på lunginfektioner, astma o andra andingssvårigheter när de blir lite äldre. de menar på att kloret kan skapa giftiga gaser som är skadliga för de små barnen. riskerna att drabbas är tydligen också större om man har astma eller allergier som hösnuva i familjen, o eftersom jag o flera andra i min o daniels familj reagerar på bl.a. pollen + att jag har haft ansträngningsastma så känns det inte värt. hur ska man kunna låta bli att oroa sig varenda gång jag är där med henne? o hur värt är det om det visar sig att Agnes tar skada av det? jag har klarat mig ganska bra utan babysim :) men samtidigt tror jag verkligen att det är jättebra med babysim, o roligt! hade sett fram emot det här jättemycket, men som sagt, det känns inte värt. även om jag vet att det förmodligen inte är någon fara, barnen kanske skulle behöva bada hur ofta som helst för att det ens skulle finnas minsta risk, men pratade varken om antal gånger eller klorhalt så hur ska man då kunna veta? vi kände iallafall att vi inte ville oroa oss för det här o riskera nåt så nu är vi inte med i gruppen längre. vi får bada hemma istället, det är minst lika kul :)

1 kommentar:

  1. ja alla tycker olika jag älskar att bada med min lilla och själv är jag mer eller mindre uppväxt i ett badhus med mina föräldrar så det är nog skapligt överdrivet:) men man ska absolut göra som man själv känner:) Madelaine

    SvaraRadera